De gemeente wil voortaan haar bezoekers en ook haar eigen inwoners een betere service bieden op gebied van de manier waarop het grote aanbod aan vrijetijdsbesteding aan de man wordt gebracht. Heist-op-den-Berg is inderdaad een levendige gemeente die een waaier van ontspanningsmogelijkheden biedt op het vlak van cultuur, toerisme en sport. Het bruisende verenigingsleven en talrijke activiteiten en evenementen zijn daarvan het bewijs. Met haar bijna 40.000 inwoners is de gemeente bovendien de op drie na grootste van de provincie. De ligging, grootte en uitgesproken culturele traditie van Heist-op-den-Berg bezorgen haar centrum een aantrekkingskracht die verder reikt dan de gemeentegrenzen. De dienst Toerisme van Heist-op-den-Berg vond sinds jaren onderdak in een klein, pittoresk huisje halverwege de Bergop. Hoewel gezellig van inrichting en qua locatie gesitueerd vlakbij een fietsknooppunt, voldoet dit pand niet langer aan de vereisten die een burger tegenwoordig stelt aan een eigentijdse administratie. Toen het bestuur de opportuniteit kreeg om aan de Postweg een leegstaande winkel aan te kopen, werd hier dan ook onmiddellijk een kans in gezien om de dienst Toerisme op te waarderen. En dat niet alleen op het vlak van infrastructuur, maar ook op het vlak van dienstverlening.De doelstelling van deze locatie is de realisatie van een ‘vrijetijdswinkel’ waar inwoners en bezoekers makkelijk kunnen binnenlopen en allerhande informatie kunnen vinden die in het kader van de vrijetijdsbesteding nuttig kan zijn. De winkel zal ook worden benut als uitvalsbasis voor de city marketing die binnen de HOB2020-dynamiek op gang is gekomen. Door precies een winkel te openen en dan nog in het hart van haar commerciële centrum, namelijk de Bergstraat, toont de gemeente dat ze dicht bij haar burgers wil zijn. Vergeleken met een strakke gang en een stijve balie in een administratief centrum, is een hippe winkel in een bruisende winkelstraat een eigentijdse, meer sexy vorm van dienstverlening.Belangrijkste doelstelling is de dienstverlening van de dienst Toerisme uit te breiden tot het hele gamma van vrijetijdsbeleving in de gemeente: cultuur, vorming, bibliotheek, sport, jeugd, senioren, natuurbeleving, verenigingsleven, ... Dat kan gaan van informatieverstrekking, bekendmaking en promotie van evenementen tot ticketverkoop, zowel voor eigen producties als voor die van verenigingen, afleveren van vrijetijdskaarten, enz. Het infopunt vrije tijd aan de Postweg is ideaal gelegen: op een steenworp van de Bergstraat, het marktgebeuren, een hotel, vlakbij de bibliotheek, het cultuurcentrum en het cultuurplein, de toekomstige grote markt van de gemeente. Het wordt het creatieve bruggenhoofd van de gemeente in het hart van de Bergstraat. Winkelende mensen zullen in de toekomst tijdens hun shoppingtrip in de Bergstraat ook tickets en wandelkaarten in de boodschappentas kunnen laden. Dit infopunt vrije tijd is de voorbode van een echt geïntegreerd vrijetijdsloket, dat op termijn zijn plaats moet vinden op het nieuwe cultuurplein. De aankoopakte werd op 9 juni formeel ondertekend. De inrichting van het pand zal enkele maanden in beslag nemen; de planning is zo dat het tegen de kersttijd van 2010 plechtig geopend kan worden.